Sejarah
pembukaan kelas prasekolah integrasi
Program
Prasekolah Pendidikan Khas Integrasi sekolah ini dibuka pada Januari 2008
dengan bilangan seramai 2 orang murid, seorang guru dan seorang Pembantu Pengurusan Murid. Pengambilan murid pada
sesi 2010/2011, Kini Prasekolah Ibnu ‘Araby ini telah menempatkan murid seramai 3 orang yang berlainan kategori.
Profil diri guru
Nama : Rozita bt Abdullah
Kelulusan
Akademik : Ijazqh Sarjana Muda Pendidikan Awal
Kanak-kanak
Tarikh
Mula berkhidmat : 01 Januari 2008
Gred
Jawatan : DG 41
Tarikh
mula Berkhidmat di Kelas Prasekolah Pend.Khas : 01 Januari 2010
Pengalaman
Mengajar Murid Bermasalah Pembelajaran : 5Tahun
Alamat : 174-A Kg Padang
Mengkung,
Bkt PayoNg,21400 Marang,
Terengganu
Profil diri Pembantu Pengurusan
Diri
Nama : Siti Izzanie bt
Safeei
Kelulusan
akademik : STPM
Tarikh
Mula berkhidmat : 2 JULAI 2008
Gred
Jawatan : N17
Tarikh
mula Berkhidmat di Kelas Prasekolah : 01 SEPT 2008
Alamat : 1174 Kg Binjal
Bongkok,Bkt PayoNg,21400 Marang,
Terengganu
Kategori
Murid Pendidikan Khas
Prasekolah
Masalah Pembelajaran
Kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran adalah yang
telah disahkan oleh pegawai perubatan sebagai
kanak-kanak dalam kategori:
· Sindrom
Down.
· Autisme
Ringan.
· Perkembangan
Lambat.
· Cerebral
Palsy (Ringan).
· Terencat
Akal (Ringan).
· Hiperaktif
(Ringan).
· Hipoaktif
(Ringan).
· Masalah
Tingkahlaku (Ringan).
· Penumpuan
Singkat (Attention Deficit
Disorde-Ringan)
· Masalah
Emosi (Ringan).
· Lain-lain
Masalah Pembelajaran (Ringan)
Falsafah
Pendidikan Khas
Pendidikan khas di Malaysia adalah satu usaha
berterusan untuk melahirkan insan yang
berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman,
berdikari, mampu merancang dan menguruskan
kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri
sebagai individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan
produktif selaras dengan falsafah
pendidikan negara.
Matlamat dan Objektif
Pendidikan Khas Prasekolah
Pendidikan Khas Prasekolah bagi masalah pembelajaran
bertujuan untuk menyuburkan potensi kanak-kanak dalam semua aspek perkembangan,
menguasai kemahiran asas memupuk sikap dan tingkah laku positif dan
menyesuaikan diri dengan alam persekolahan sebagai persediaan untuk masuk ke
sekolah rendah.
Objektif Prasekolah Pendidikan Khas
1. Mempunyai kemahiran mengurus diri dalam kehidupan
seharian.
2. Menguasai kemahiran motor kasar dan motor halus.
3. Menggunakan bahasa yang sesuai untuk berkomunikasi dalam kehidupan seharian.
4. Menguasai kemahiran kognitif.
5. Mengamalkan adab dan akhlak islamiah dalam kehidupan seharian.
6. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian.
7. Mempunyai daya kreativiti dan estetika mengikut tahap kebolehan individu.
8. Mempunyai kemahiran berinteraksi dan bersosiallisasi
9. Mengamalkan tingkah laku yang positif dan diterima masyarakat sekeliling
3. Menggunakan bahasa yang sesuai untuk berkomunikasi dalam kehidupan seharian.
4. Menguasai kemahiran kognitif.
5. Mengamalkan adab dan akhlak islamiah dalam kehidupan seharian.
6. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian.
7. Mempunyai daya kreativiti dan estetika mengikut tahap kebolehan individu.
8. Mempunyai kemahiran berinteraksi dan bersosiallisasi
9. Mengamalkan tingkah laku yang positif dan diterima masyarakat sekeliling
Organisasi Kurikulum
Organisasi Kurikulum
berasaskan tunjang dicadangkan bagi membangunkan modal insane yang
berpengetahuan dan berketerampilan. Tunjang merupakan domain-domain utama yang
saling menyokong antara satu sama lain bagi membetuk insane yang seimbang dari
segi jasmani, emosi, rohani, dan intelek. Elemen –elemen dalam setiap tunjang
dijelmakan melalui disiplin ilmu tertentu iaitu:
Tunjang
Komunikasi
Tunjang
Kerohanian, sikap ,dan Nilai
Tunjang
Kemanusiaan
Tunjang
Literasi Sains dan Teknologi
Tunjang
Perkembangan fizikal dan estetika
Tunjang Keterampilan Diri.
matlamat dan objektif berdasarkan daripada pihak sekolah atau yang terkandung dalam kurikulum standard prasekolah pendidikan khas kebangsaan (masalah pembelajaran)? mohon pencerahan. terima kasih :)
ReplyDelete